Highlight från Stockholm Fashion Week – Vi träffar skodesignern Rebecca Björnsdotter

Rebecca Björnsdotter

Under Stockholm Fashion Week presenteras Swedish Fashion Talents – nya talanger inom svenskt mode. Daily Forni brinner för konceptet och fick en kort intervju med Rebecca Björnsdotter som driver skomärket under samma namn. 

Berätta om Rebecca Björnsdotter! Hur grundades varumärket?
Varumärket Rebecca Björnsdotter grundades i februari 2016. Jag hade studerat skodesign på ”Cordwainers at London College of Fashion” (en skola känd för skodesigners som Jimmy Choo, Charlotte Olympia och Sophia Webster) och blev då naturligt för mig att starta varumärket i London. Strax efter det ställde jag ut min första kollektion AW16 på London Fashion Week Designers Showroom. Min kärlek till hantverk, detaljer och kvalitet har varit dominerande för mig, därav har jag valt att ha produktionen av skorna i Italien. Jag älskar även färger och kontraster vilket man kan se genom alla kollektioner. För mig är det viktigt att kvinnor vågar ta för sig, sticka ut och känna sig både vackra och starka som en björn(sdotter) i mina skor.

Vart får du din inspiration ifrån och vad är unikt för just dina skor?
Jag älskar naturen, både när det gäller färger men även kontrasterna mellan klippor och ängar. Mycket av min inspiration kommer från de starka och modiga vikinga-kvinnorna. I kollektionen kan man se mönster som är inspirerade från en vikingasköld men i en modern tappning, bland annat genom de laserskurna klackarna. En del av mina signaturmodeller har även vackra tenntrådsflätor som tydligt kännetecknar varumärket. Att få kombinera det klassiska Italienska hantverket med Nordiska inslag har blivit mitt signum.

Varumärket lanserades först i London, hur skiljer sig den skobranschen från Stockholms?
Skandinaviskt mode är mer minimalistiskt och färgskalan är lite snävare. Mina skor är allt annat än minimalistiskt, det är statement-skor som ska sticka ut! London är mer vågat och man ser att designers verkligen tar ut svängarna. Jag tror även det är anledningen till att våra skor blivit så populära utomlands hos både redaktörer, kändisar och butiker – exempelvis kommer våra skor utöver Printemps i Paris, även finnas hos Harvey Nichols London inom närmsta tiden.

Rebecca Björnsdotter

Dina skor har burits av många inspirerande kvinnor, senast under ELLE Galan 2018 och Stockholm Fashion Week. Hur känns det att bli så uppmärksammad i Sverige?
Det är fantastiskt, speciellt som ny designer när man har produkter som sticker ut så pass från det klassiska skandinaviska. Eftersom varumärket grundades i London tror jag inte att svenskar har känt till mitt namn förrän nu. Efter att jag vann Damernas Världs Knappnålen i höstas så har det till min glädje blivit mer välkänt. Det är en dröm att få se mina skor bäras av starka, coola och självständiga kvinnor. Att även få samarbeta med andra designers som Emelie Janrell och stylister som Christopher Insulander är sådant jag tidigare bara kunde drömma om. Ibland får jag nypa mig själv i armen!

Vem skulle du helst se bära dina skor?
När jag startade mitt varumärke så frågade min mamma samma fråga – jag svarade då att Lady Gaga och Rihanna var målet. Lady Gaga bar mina boots för ett år sedan, vilket var helt overkligt. Får jag fortsätta drömma så skulle jag säga Rihanna, Beyonce och Alicia Vikander.

Har du några värdefulla tips till de som vill starta sitt eget skomärke?
Hitta ditt signum, vad som gör dig unik. Var beredd på att inget serveras på ett silverfat, du måste ha ett driv, en kämparglöd och aldrig ge upp. Man stöter på mycket motgångar och det gäller att hitta nya vägar när man fastnar i en återvändsgränd. Eftersom det inte finns någon bok som berättar om hur man blir designer så måste man hitta sin egen väg. Det kan kännas tufft i början men i slutändan är det då det känns som mest givande. Vill man, så kan man!

Vill du se mer av Rebecca Björnsdotter, besök www.rebeccabjornsdotter.com och www.instagram.com/rebeccabjornsdotter