Mode

Livsstilsmärken tar över marknaden

14 Sep
SKRIVET AV Therese Hellström

Artikeln innehåller annonslänkar.

Livsstilsmärken blir allt vanligare på marknaden. Välkända varumärken som bygger sitt koncept på en kombination av inredning och mode är bland utvalda Lexington, Marimekko och Day Birger et Mikkelsen, samt i budgetsegmentet där vi hittar väletablerade H&M och Zara. Genomgående för denna typ av koncept (i lägre utsträckning för budgetsegmentet) är oftast att man använder samma typ av inspiration och färgpalett inför kommande säsong, både inom mode och inredning. Detta i sin tur för att mode och inredning anses i grunden vara nära länkade, och kommer normalt sätt från samma typ av trend- och framtidsanalys.

På den nuvarande marknaden där konsumenten är överbelastad med shoppingalternativ är det viktigt att som varumärke stå ut i mängden och erbjuda något unikt tillskillnad från konkurrenter. Att nå ut med produkter på både mode- och inredningsmarknaden gör att kundgruppen blir mycket större, samt bidrar till ett mer välkänt och etablerat varumärke. Ett annat exempel på vad som kan påverka varför livsstilsmärken blir vanligare på marknaden, är för att välkända och etablerade företag inom exempelvis mode använder sitt redan starka varumärke för att utveckla konceptet från mode till inredning och i sin tur kunna uppnå högre försäljning. Att nämna som exempel är H&M som på senare dagar även öppnat H&M Home, vilket bidrar till att H&M idag erbjuder ett livsstilskoncept.

Ett annat företag som i många år erbjudit både mode och inredning som ett livsstilsvarumärke är Indiska. Tidigare i höstas lanserade de sin nya Bohemian Grunge kollektion som bygger på mode och inredning, i en kombination av grunge och romantik. Varumärkets modekollektion bygger på paisleymönster och färg, medan inredningen bygger på en bohemisk tolkning av hemmakontoret med fokus på dekorationer och förvaring. Toner och mönster går generellt i samma skala för hela kollektionen, vilket stärker antagandet om att trender inom mode och inredning går hand i hand. Christopher Bastin som är kreativ chef på Indiska uttryckte att kollektionen handlar mycket om kontraster och sättet att bära plaggen på eller hur man inreder hemma, det vill säga hur man skapar en härlig höstlook med edge både att bära, men också att omge sig med hemma.

När jag tidigare i augusti svängde förbi en frukost signerad Indiska fick jag känna och klämma på både mode samt inredning ur Bohemian Grunge kollektionen. Jag blev positivt överraskad med en kollektion som andades kreativt vardagsfint att bära och att ha hemma, med bra material och kvalitéer. Den som följer mig på Instagram har inte missat att jag är helt överförtjust i grönt nu just, därav blev en grön tröja en av favoriterna, den mönstrade blusen som jag gärna kombinerar med byxor eller kjol i annat o-matchande mönster, eller den klassiska militärjackan som du kan bära till allt. I inrednings väg är jag just nu mycket förtjust i detaljer som kan komplettera det som man redan har hemma, likt denna elefantljushållare som bara är för gullig, den här klockan att ha hängandes på väggen eller pläden med tofsar på kanten som jag gärna kombinerar med sammetskuddar.

 

Michaela Forni