Highlights från London Fashion Week

Markus Lupfer

London Fashion Week och vad modeveckan hade att erbjuda följde vi slaviskt under förra veckan i London. Daily Forni var på plats i Designer Showroom på 180 the Strand, men även på ett antal utvalda visningar. Här lyder en sammanfattning av modemetropolens syn på modet inför vår/sommar 2018. 

Bland de utvalda visningarna vi besökte vill vi höja Markus Lupfer, Edel’ine L’ee och Richard Quinn. Markus Lupfer har skapat sin kollektion utefter kvinnan som har för många tillställningar att gå på, för många klänningar att bära och är för upptagen för att ens sova. Enda gången hon slappnar av är vid en pool i Palm Springs där hon med en drink i handen lever i nuet. Kollektionen är blommig, färgglad och festlig på ett sett som inte är för elegant utan mer vardags fin. Edelíne Lée presenterade en kollektion som skapats utifrån vad som menas med att vara en kvinna och att faktiskt klä sig som en kvinna. Hon reste till den mexikanska kusten för att samla inspiration och blev inspirerad av det kvinnliga modet med en koppling till konstnären Georgia O’Keeffe. Med sin minimalism och dova toner, hade kläderna en elegans som kändes inspirerade utav landskap och naturens detaljer som kan förfina en vy något otroligt. Richard Quinn, ett nygrundat London-etablerat varumärke sedan 2016, visade sin kollektion via konceptet NEWGEN som uppmanar nya talanger att etablera sig i modevärlden. Hans design bygger på kombinationen av olika mönster i starka färger, nästan åt det artistiska hållet. Vår/sommar 2018 kollektionen med somriga mönster i gul, rosa och militärgrön föll mig helt i smaken och något jag inte sa högt men tänkte var att detta kan komma att bli Londons nya Peter Pilotto.

Två andra modehus som visade kollektioner i min smak var Christopher Kane och Anya Hindmarch. Christopher Kanes kollektion var i mina ögon mycket bred, med allt från lack till genomskinligt och spets. Blandningen av de damiga kragarna och det rockiga unga blev till en unik kombination som i slutet avrundades med en uppvisning av hur skicklig man är med hantverk. Kollektionen bevisade att man kan klä vilken kvinna som helst helt utefter efterfrågan. Få kollektioner hade en lika tydlig rödtråd som Anya Hindmarch för våren/sommaren 2018. Med sina feminina mönster, flickiga designer och hårbanden så kändes kollektionen som en saga från början till slut. Fokus låg på dova toner, genomarbetade plagg och det hon är mest känd för, kreativa och innovativa accessoarer. Hade gärna burit väskan med fjäderdetaljerna eller de gröna satinskorna till helgens festligheter i London.

Annat intryck under London Fashion Week var att ovanligt många modehus valde att visa sin kollektion genom en presentation istället för en show. Då jag själv har jobbat med Fashion Week så vet jag hur dyrt det är för modemärken att arrangera en visning, så självklart är det en kostnadsfråga, men ändå så tror jag att det finns något mer bakom detta beslut. En presentation likt ett stilleben med modeller är även ett sett för visningarnas noga utvalda besökare att faktiskt få se detaljerna av varje enskild produkt mer noggrant, samt att få direktkontakt med modemärkets designer. Genom att få höra designern själv prata om kollektionen, samt närheten man får till kläderna leder inte bara till ett ökat intresse på plats, utan även till bättre publicitet för press. Kanske är detta framtidens modeveckor? Humanistiska stilleben i eleganta miljöer, vem vet. Jag kan nog ändå slå ett slag för det, ja!

London Fashion Week ägde rum 14-19 september med visningar av modehus så som JW Anderson, Burberry, Mary Katrantzou och MM6 Maison Margiela. Tidningar, stylister, inköpare och bloggare flockas kring London för att se det kommande modet för vår/sommar 2018. Är du intresserad av ytterligare detaljer? Besök www.vogue.com

Richard Quinn
Edel’ine L’ee