Mode

Daily Forni träffar Anna Blomquist från modemärket K-OURAGE

26 Jan
SKRIVET AV Therese Hellström

K-OURAGE

Under Stockholm Fashion Week presenteras Swedish Fashion Talents – nya talanger inom svenskt mode. Daily Forni brinner för konceptet och fick en kort intervju med Anna Blomquist som tillsammans med Jacob Bernhardtz och Magnus Klahr driver modemärket K-OURAGE.  

Berätta om nygrundade K-OURAGE! Hur föddes idén om varumärket?
Sommaren 2016 sprang två av oss, Jacob Bernhardtz och jag (Anna Blomquist) in i varandra vid Stockholms tunnelbana. Vi kände varandra sedan innan eftersom vi hade arbetat inom samma företag några år tidigare, Jacob med e-handel och jag som designer. Vi bestämde då att vi skulle ta en kaffe några dagar senare. Båda två hade drömmar om den kreativa friheten och att starta upp ett nytt varumärke. Vi delade även samma starka övertygelse och tankar kring jämlikhet och människorättsfrågor, men vi insåg att det saknades människor som hade de kompetenser som inte vi hade. Namnet K-OURAGE kom helt naturligt genom detta, eftersom vi pratade mycket om vikten av mod. Då vi behövde en logotyp till vårt nya märke vände vi oss till Jacobs kusin Magnus Klahr, art director på en känd modetidning. Vi berättade för honom om vår idé och fick snabbt reaktionen: ”Jag är med!” – så föddes K-OURAGE.

Hur sticker era klassiska plagg med moderna siluetter ut från annat konkurrerande (svenskt) mode?
Jag har jobbat länge inom mode och har därför en bred erfarenhet av marknaden. Min utbildning läste jag i Paris vilket sedan resulterade i att jag levde och arbetade i Frankrike under 15 år. Jag har arbetat med lyxmode, trendkonsultation, undervisat och så småningom då jag kom till Sverige även med mer kommersiellt mode. Detta har fått mig att mest av allt vilja komma tillbaka till kärnan och intressera mig av kläder som människor faktiskt kan bära på riktigt. Alla typer av kvinnor, varje dag då K-OURAGE som varumärke vill vara inkluderande. Vi tror att ett starkt engagemang i samhällsfrågor och mod tillsammans med mode går att kombinera. Våra plagg är av hög kvalitet och är lätta att blanda in i sin egen garderob, däremot vill vi fortfarande vara mode och inte bara produkter. Moderna siluetter och plagg till medvetna kvinnor som vill signalera att de bryr sig genom att konsumera i linje med sina värderingar. Kollektionen är för tillfället en damkollektion, men likt man kunde se i visningen kan även modiga män bära vårt mode.

Inspirationen bakom Autumn Winter 2018 kollektionen kommer från studentkravallerna i Paris 1968 – hur uttrycker ni det i designen?
Protesterna i Paris 1968 hade sitt ursprung bland universitetsstuderande, i detta fall unga människor i en intellektuell och välbärgad miljö. Vår kollektion heter ”att bryta ny mark” och det var precis vad kvinnor började göra under den tiden. De gjorde motstånd och ifrågasatte den traditionella kvinnorollen i deras miljö. Vår inspiration är just den ”fina flickan” som är trött på hur man bör vara som kvinna. Det är ”la bourgeoisie” som faller sönder. Detta syns i våra plagg genom att det är en blandning av att man började sno herrplagg från pappa för att känna sig bekväm och damplagg med en air av 60-tals couture, oavslutade och trasiga kanter. Vi accentuerade detta på visningen genom att ha en klassisk make-up med röda läppar och eyeliner men noga utsmetad som om man varit ute hela natten eller gnuggat sig i ögonen. Den sista modellen torkade även av sin perfekt målade mun i en sorts protest. Frisyrerna var också tilltufsade i grunden med stiliga håruppsättningar, utsläppt befriande afro eller helt rakat. Vi hade även 3 manliga modeller för att visa att man inte behöver vara fast i idéer om vad som är feminint eller maskulint. I tillägg använde vi stora ”bling-bling” smycken från smyckesdesignern Viveka Bergström Paris som pricken över i:et. Mod och mode!

Ni jobbar med specifika ambassadörer, alla inspirerande kvinnor – vad är viktigt för er när ni utser dessa?
Att de inte nödvändigtvis är ”kändisar” men kvinnor vi tycker är modiga och som verkligen gör något på riktigt för att göra skillnad, även om det ibland är i tystnad. De är alla engagerade i frågor som handlar om människorätt, jämlikhet, främlingsfientlighet, antirasism och feminism. Vi vill visa andra människor att det finns förebilder som är annat än bara fashionistas. Två av ambassadörerna är skådespelare som varit drivande i #metoo-upproret i Sverige respektive Norge, Nina Zanjani och Petronella Barker. Två kvinnor är unga regissörer i en mycket manlig bransch. De tar upp angelägna ämnen såsom psykisk skörhet och systerskap i sina mycket hyllade filmer ”Skörheten” av Ahang Bashi och ”Dröm vidare” av Rojda Sekersöz. Parasto Backman är en grafisk designer med ett arbete som följer en tydlig etisk och kompromisslös röd tråd. Sist men inte minst Tess Asplund som har arbetat mycket med ensamkommande flyktingar och är en aktivist som vi känner igen från demonstrationer, kanske främst från bilderna då hon konfronterar nynazister med uppsträckt näve.

Vad är ditt tips till de som vill starta sitt egna modevarumärke?
Mitt tips är att utbilda sig först, praktisera och att lära sig själva hantverket. Enligt mig vinner man inget på att ta genvägar. Jag anser det även vara viktigt att vara uppdaterad i samhällsfrågor och strömningar, dessa påverkar modet utan att man ens märker det. Det är denna typ av faktorer som bildar det vi kallar för trender. Våga förhålla sig till dessa med integritet, inte hoppa på allt utan försöka hitta en igenkännande och personlig stil – därefter jobba häcken av sig!

Vill du se mer av K-ourage, besök www.k-ourage.com och www.instagram.com/k_ourageofficial 


Läs intervjun med skodesignern Rebecca Björnsdotter från Swedish Fashion Talens här.

Michaela Forni