Modeelitens favoritbutik lägger ner

Image Source

Image Source

Colette gick tidigare i sommar ut med informationen att de den 20 december 2017, efter 20 år, stänger ner sin välkända butik i hjärtat av Paris. Osman Ahmed från Business of Fashion kallade nedläggningen för ”The end of an era”, vilket är ett citat som många i branschen tagit parti för. Anledningen till nedläggningen har uttryckts av dess kreativa chef Sarah Andelman vara att grundaren Colette Roussaux och familjen hellre stänger ner butiken än att behöva sälja den, då har blivit deras egen bebis som ingen annan kan driva vidare på samma sätt som familjen gjort.

Efterträdaren till den perfekt placerade lokalen på Rue Saint-Honoré sägs vars Saint Laurent, då samarbetet mellan de två företagen idag är mycket stark. Trots dagens goda relation så har samarbetet inte alltid vart lika starkt. När Yves Saint Laurent i ledning av dess tidigare chefsdesigner Hedi Slimane gick ut med informationen om att de skulle ändra sitt namn till Saint Laurent, såg Colette till att trycka 300 stycken t-shirts med trycket ”Ain’t Laurent Without Yves”. Detta ledde till en långartad diskussion mellan företagen som under en period avslutade relationen mellan de två aktörerna. Idag är det historia och Colette har uttryckt att det vore en ära att få se modehuset Saint Laurent som efterträdare i lokalen.

Varför Colette egentligen valt att lägga ner sin butik har man inte riktigt fått bekräftat. Det citat som legat till grund för vad som uttrycks är hämtat från Business of Fashion och säger att ”Colette Roussaux has reached the time when she would like to take her time; and Colette cannot exist wihtout Colette.”. Att grundaren har nått en hög ålder för att driva butiken vidare själv är förstått, men finns det verkligen ingen annan person hon litar på som kan driva företaget vidare? Vill hon hellre låta varumärket dö ut än att låta drivas vidare? Eller var det helt enkelt så att man gick i konkurs?  Modevärldens stora intresse för anledningen bakom nedläggningen kommer med tiden förhoppningsvis ge oss ett svar.

Denna typ av konceptbutiker imponerar fortfarande på modevärlden, och drar konsumenter från hela världen. 10 Corso Como i Milano, Dover Street Market i London och Nathalie Schuterman i Stockholm är bara några få utvalda butiker som erbjuder en blandning av mode, inredning och livsstilsprodukter i en kreativ miljö. I dagens samhälle har konsumenten så breda val av shoppingmöjligheter, vilket gör att konceptbutiker sticker ut genom att inte bara erbjuda försäljning utan även en unik och exklusiv upplevelse som oftast även är en fröjd för ögat i form av färger, material och mönster. Gemensam faktor för denna typ av butik är även små och unika kollektioner som går under namnet ”limited edition” där varor produceras i en mycket liten skala, och blir i sin tur efterfrågade på en högre nivå. Exempel på detta var den Colette exklusiva Casetify x Colette kollektionen som skapades i samband med Apple, vilket erbjöd en exklusiv kollektion av klockband anpassad till den då nylanserade klockan av Apple, kallad ”Apple Watch Band”.

Colette grundades 1997 av Colette Roussaux och är en butik belägen i hjärtat av Paris. Butiken har drivits de senaste åren av hennes dotter Sarah Andelman som kreativ chef och inköpare, som är känd för sitt urval av kreativa och nytänkande produkter. Butiken som är 740 kvadratmeter erbjuder en hög modegrad av kläder och accessoarer, blandat med en utställningsdel, bok avdelning och en salig blandning av noga utvalda livsstilsprodukter. Colette är känd för att i ett tidigt stadie köpa in kollektioner från nystartade modehus som efter en tid har kommit att bli kända.