The Fashion Edit 2.0

Under Pitti Uomo i Florens tidigare i veckan presenterade J.W. Anderson sin herrkollektion för vår/sommar 2018. I samband med detta presenterades även hans nya samarbete med det amerikanska skomärket Converse, som lanseras till hösten 2017. Jonathan Anderson har skapat en nytänkande version av den klassiska Chuck Taylor modellen, vilket har inspirerats av hans tidigare Ready-to-Wear kollektioner som kan beskrivas som en mer provocerande design. Anderson har som trogen Converse fantast sedan år tillbaka byggt sin första version av Chuck Taylor på idén om ”Dag och natt”, där han uttryckt att han vill få människor att känna sig som en del av den globala bilden och inte bara få känslan av en produkt på en catwalk. 

Tidigare i år presenterades även ett kommande designsamarbete mellan J.W. Anderson och det japanska highstreet-varumärket UNIQLO. En kollektion som även den lanseras hösten 2017 och innefattar herr- samt damkläder under konceptet LifeWear. Idén bakom kollektionen är att föra samman det brittiska design-arvet som Jonathan Anderson i grunden står för, tillsammans med kombinationen av den vardagskomfort, funktion och perfektion som UNIQLO står för.

Designsamarbeten mellan modehus och highstreet-varumärken har kommit att ta en större plats i modebranschen de senaste åren. Detta på grund av ökad möjlighet till ekonomisk vinst för båda parter inblandade i processen, då de lägre priserna bidrar till att den limiterade upplagan av kollektionen gör en högre modegrad tillgänglig för alla och i sin tur skapar stor efterfrågan på marknaden. Samtidigt ger det en chans för de stora modehusen att nå en bredare målgrupp, det vill säga en ny typ av konsument, utan att behöva förändra sitt originella varumärke. Genom att fokusera på varumärkets originella design, men från en innovativ synvinkel och med mindre exklusiva material, hamnar priserna på samarbetskollektionen mycket lägre än modehusen annars erbjuder. En av de största aktörerna inom designsamarbeten och som även vart inspiration till många andra företag, är Hennes & Mauritz, som lyckats skapa kollektioner med allt från varumärket Missoni till modevärldens favorit, Karl Lagerfeld.    

Jonathan Anderson är en Irländsk designer som grundade varumärket J.W. Anderson år 2008 efter att ha utexaminerats från London College of Fashion. Hans mode blev snabbt ett viktigt varumärke under London Fashion Week och köptes till stor del upp av Moët Hennessy Louis Vuitton Group 2013. Idag anses J.W. Anderson vara ett av Londons mest innovativa varumärken, då de 2015 bland annat vann ”British Fashion Awards” för herr- och dammode.

Av Therese Hellström