Ont i magen

Startsidan Diskussion Livsstil/Övrigt Ont i magen

Detta ämne innehåller 3 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Moa 3 veckor sedan.

  • Författare
    Inlägg
  • #6644 Svar

    Anonym

    Jag har senaste månaderna haft problem med att jag får ont i magen väldigt ofta. Oftast kommer det på kvällen efter jag ätit middag, men upplever även att det kommer ibland när jag ätit andra tider på dagen också. Magen blir helt uppblåst och spänd, plus att jag har svårt att bajsa. Har testat att utesluta gluten och laktos men känns inte som det hjälper. Är det någon som upplevt samma sak och vet vad det kan vara? När ska man uppsöka läkare?

  • #6667 Svar

    Lisa

    Problem med magen kan dessvärre bero på många, många olika saker. Det är inte alltid att det går att hitta en förklaring, eller lösning. Med det sagt finns det fortfarande saker du kan prova.
    1. Tänk på om du tuggar långsamt och äter i lugn & ro.
    2. Se över din livsstil. Tänk på om något förändrats sedan magproblemen började. Stress på arbete/skola? Inre stress? så som framtidsoro, ältar det förflutna, ekonomi, kroppshets, relationer, eller andra tankar som oroar.. Om du inte kommer på något speciellt som sticker ut, skulle jag vända mig till läkaren.
    3. Så det tredje är att vända sig till en läkare. Av egen erfarenhet har inte läkaren kunnat hjälpa mig, men vården kan undersöka dig inom vissa områden och ta reda på vissa saker. Jag själv var inte en av de patienter som de kunde hjälpa, då deras kunskap är begränsad (menar inte på ett negativt sätt, menar bara att sjukvården inte alltid har svaren, även om vi har bra sjukvård i Sverige. Magen är komplex).

    För min egen del har jag blivit bättre, men inte helt bra. Har fortfarande problem med väldigt svullen mage, även om smärtorna försvunnit och min förstoppning är i princip borta. Det som hjälpt mig är det jag skrivit om ovan 1. ät långsamt, i lugn & ro, regelbundet 2. mina magproblem började förmodligen pga av inre stress. Så nu försöker jag ta hand om mig själv, göra det som känns rätt i hjärtat. 3. Har ingen kontakt med läkare. Istället försöker jag ha tålamod och acceptans. När det var som värst var det omöjligt att acceptera, men tillslut blev det lite bättre och nu försöker jag därför att inse att det inte hjälper att stressa fram en lösning. 4. Det sista som framförallt hjälpt mig är att återgå till det som kroppen behöver och mår bra av = rörelse i vardagen, träna emellanåt, återhämtning, regelbundna näringsrika(!) måltider och dricka tillräckligt med vatten mellan måltiderna. När det kommer till kosten undviker jag både mjölk, sädesslag och socker.

    Jag är ingen expert på något sätt. Detta är mina erfarenheter av magproblem i flera flera år. Jag hoppas det blir bättre för dig, jag vet hur frustrerande och hemskt jobbigt magproblem kan vara. Kram

  • #6764 Svar

    Lovisa

    En fråga som spontant dyker upp i mitt huvud är: tuggar du mycket tuggummi? Jag gjorde det mycket en period och märkte att det gjorde att magen blev uppsvälld och gasig. Nu är jag ingen läkare så om detta inte stämmer får någon gärna rätta, men jag har hört att när man tuggar tuggummi så tuggar man liksom ner luft i magen. Om du förstår vad jag menar? Vilket i sin tur leder till att magen blir gasig och uppsvälld. Jag slutade tugga tuggummi och har inte lika stora problem längre, även om de såklart kan komma tillbaka.

    Det som jag har insett funkar för mig är:
    – DRICK VATTEN!! Gärna 1,5 l per dag
    – Varierad kost (men utesluter inget!!)
    – Träning, rörelse är bra och får igång tarmarna
    – En kiwi varje morgon, kiwi är bra för att få allt att gå runt i tarmarna (och så är det gott)
    – Försök hitta rutiner som passar dig, min mage mår till exempel inte bra av för oregelbundna tider. Försök att gå upp samma tid varje morgon osv.

    Skulle du dock känna att förstoppningen sitter i och du inte kan bajsa ordentligt på två dagar så rekommenderar jag (OBS, fortfarande ingen läkare! Men det har funkat för mig) dig att du kör en veckas kur med Movicol/Laxiriva eller liknande bara för att mjuka upp allt.

    Det här har funkat för mig, hoppas det gav dig lite mer svar! Stor kram!

  • #6841 Svar

    Moa

    Hej!

    Jag har alltid haft mycket problem med magen och då främst samma problem som du beskriver (mycket ont i magen på kvällarna, svullen, uppblåst, förstoppad). Jag har inte tagit hjälp av läkare (även om jag under vissa perioder kanske borde ha gjort det) men har lärt känna min mage så pass bra att jag har kunnat anpassa min livsstil på ett sätt som gör att jag inte alls får lika ont i magen längre. Följande har jag kommit fram till:
    – Stress gör att jag får mycket problem med magen. Jag får lätt magkatarr och även om det inte går så långt så får jag generellt sett mer ont i magen när jag är stressad. Om det beror direkt på stressen eller indirekt på stressen p.g.a. att jag t.ex. skulle tugga maten mindre eller liknande vet jag egentligen inte.
    – Viss mat gör att jag får ont i magen. Gluten och laktos har jag försökt utesluta men det har inte gjort någon skillnad för mig. Däremot har jag upptäckt att jag får mer ont i magen av kål, lök, chili, vitlök och ibland bönor. Jag äter fortfarande allt detta (speciellt vitlök och chili) men tar det lite lugnare i perioder då jag av andra skäl har mer ont i magen. Tuggar tuggummi gör jag väldigt sällan för det tyckte jag också att jag fick mer ont i magen av. Jag försöker också undvika bubblig dricka så som läsk och mineralvatten till vardags.
    – Annan mat gör att jag får mindre ont i magen. Framförallt fibrer gör min mage mycket glad. Jag kan t.ex. lätt få ont i magen av vitt bröd. Till en början trodde jag att det var gluten jag var känslig mot men jag kan ju äta annat bröd utan problem. Jag får heller inte ont i magen om jag äter mycket vitt bröd om jag äter annat fiberrikt. Vissa kan ju vara känsliga mot fibrer men min mage verkar tycka att fibrer är det bästa som finns.
    – Åtsittande kläder är idiotiskt. Om jag börjar känna mig svullen vill jag inte ha ett par obekväma och tighta jeans. Det gör bara magontet tio gånger värre.
    – Att sitta för mycket stilla är inte heller bra för min mage. Den behöver nog lite hjälp på traven för att hålla igång och jag har insett att om jag reser på mig ofta, går omkring så mycket som möjligt på dagarna och sedan träna regelbundet gör att min mage mår bättre.
    – När jag ändå får riktigt ont i magen är värmedynan det enda som faktiskt hjälper på riktigt mot magontet. Jag vet inte varför men det är magiskt. Så även om inte ovanstående tips passar dig och din mage, testa värmedynan. Det bästa tycker jag är att lägga sig i soffan med huvudet ganska högt och värmedynan riktigt varm.

    Jag hoppas att du hittar vad som passar dig och din mage!
    Kram

Svar till: Ont i magen
Din information:





<a href="" title="" rel="" target=""> <blockquote cite=""> <code> <pre> <em> <strong> <del datetime=""> <ul> <ol start=""> <li> <img src="" border="" alt="" height="" width="">

Michaela Forni